Når og hvordan utviklet marae-strukturen seg?
Ny forskning fra to svenske arkeologer tyder på at rituelle rom i Øst-Polynesia var ganske annerledes før megalittiske ahu/marae-tempelstrukturer utviklet seg på 1200-tallet.
Sammendrag
Har to svenske arkeologer endelig funnet ut hvordan og når marae-strukturer utviklet seg i Øst-Polynesia? I en nylig publisert artikkel besøker Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallin fra Uppsala universitet sin egen utgraving av et nøkkelsted i Rapa Nui, det tidlige bosetningsstedet Anakena og Naunau East, gravd ut i 1987-88.
Forskningsoppgaven deres har tittelen: Anakena Revisited: New Perspectives on Old Problems at Anakena, Rapa Nui. Kapittel 6 i Forhistorien til Rapa Nui (Påskeøya). I: Towards an Integrative Interdisciplinary Framework, redigert av Valenti Rull og Christopher Stevenson. Springer, 2022.
Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallins studie er kapittel 6 i Forhistorien til Rapa Nui (Påskeøya). Towards an Integrative Interdisciplinary Framework, redigert av Valenti Rull og Christopher Stevenson, og nylig utgitt av Springer.
Forfatterne argumenterer for at tidlig polynesisk ritualrom var et område hvor forskjellige ritualer fant sted, merket av fra bosetningen, kanskje med et steinoppreist tårn og noen offertårn, men uten de senere steinplattformene som definerer marae og ahu etter 1300 e.Kr.
Et langvarig forskningsfokus
De imponerende megalittiske tempelstrukturene på Hawai'i, Marquesas-øyene, Society Islands og Rapa Nui, kalt på de lokale språkene marae, ahu eller heiau ble raskt forskningsfokus da profesjonell arkeolog begynte å jobbe i Øst-Polynesia på 1910- og 1920-tallet . Det ble antatt at disse templene, og de arkitektoniske sekvensene som finnes i individuelle strukturer eller mellom steder, kunne være hovedgrunnlaget for en kulturell kronologi. Noen få forskere spekulerte også i at de hadde nøklene til kulturområdet som polyneserne kom fra.
To forskjellige forestillinger om opprinnelsen til disse kompleksene utviklet seg blant forskere. Den første skolen mente at ulike konsepter om rituelt rom hadde utviklet seg med polynesisk kultur på de vestlige øyene, som emigranter tok med seg til Sentral-Øst-Polynesia og deretter til utkantsøyene i Polynesia: Hawai'i og Rapa Nui. De åpne samlingsstedene, noen ganger med en oppreist stein i sentrum, i Vest-Polynesia kalt malae, ble modellen som de østpolynesiske steintemplene hadde utviklet seg fra. Plassen, hvor ritualene og dansen fant sted, ble definert av steinvegger eller en plattform med steinfliser. Det sentrale rituelle fokuset ble et alter på den ene siden, og vokste senere til stadig flere større plattformer hevet over plazaen. Dette perspektivet nødvendiggjør at disse steintemplene først utviklet seg i Sentral-Øst-Polynesia, og senere ble brakt som en kulturell pakke til de ytre øyene Hawai'i og Rapa Nui da disse øyene ble oppdaget og bosatt. Den andre skolen så på de megalittiske steintemplene som et brudd med tidligere konsepter om et religiøst rom, først utviklet på de ytre endene av den polynesiske trekanten Hawai'i eller Rapa Nui, og deretter "diffunderte" denne arkitektoniske utformingen til det sentrale østen. Polynesiske øyer. I dette perspektivet bør ahu-plattformer på Rapa Nui og heiau-komplekser på Hawai'i dateres før de i Sentral-Øst-Polynesia, dvs. Society Islands.
Det tok mange år før arkeologer begynte å grave ut rituelle strukturer i et seriøst forsøk på å datere deres opprinnelige konstruksjon. De første utgravningene fant sted på Rapa Nui og på Marquesasøyene med Den norske arkeologiske ekspedisjonen til Påskeøya og Øst-Stillehavet i 1955-56. Noen få undersøkelser ble gjort på Windward Society Islands av franske forskere på 1960-tallet. På Hawaii fant en omfattende studie og utgraving av heiau-komplekser sted på slutten av 1980-tallet.
Det eneste unntaket fra denne generelle trenden var arbeidet med Rapa Nui, hvor rekonstruksjoner av de berømte rituelle plattformene, kalt ahu med den gigantiske moaien på toppen, ble utført fra midten av 1960-tallet og utover.
Bygging av et kronologisk rammeverk
Thor Heyerdahl og Kon-Tiki-museet returnerte til Rapa Nui i 1986-88 for å lete etter tidlige bosettingssteder, med Paul Wallin, Helene Martinsson-Wallin og Sonia Haoa som sentrale etterforskere.
Prosjektet lokaliserte og gravde ut det som hittil er det tidligste bosetningsstedet på øya og også to tidligere ahu-strukturer under Naunau. En ahu av lignende størrelse og konstruksjon ble funnet under utgravningene før restaureringen av Ahu Tongariki i 1993-94.
På slutten av 1990-tallet satte Helene Martinsson-Wallin og Paul Wallin i gang nye undersøkelser av ahu fundamenter på Rapa Nui med det spesifikke formålet å bygge et bedre kronologisk rammeverk.
I 2001 lanserte Paul Wallin prosjektet Local Developments and Regional Interactions: The Huahine Archaeological Project, et samarbeid mellom Kon-Tiki-museet, Etnografisk museum i Oslo, Service de la Culture et du Patrimoine på Tahiti og Bernice P. Bishop Museum på Hawaii.
Målet med prosjektet var å etablere et kronologisk rammeverk av marae strukturene på Huahine, Leeward Island, og å kontrollere den bredere konteksten til det lokale prosjektet ved å re-datere kull fra periodisk undersøkelse av marae i Windward-øyene. Disse prosjektene bekreftet at ahu fundamentene på Rapa Nui hadde utviklet seg en tid etter 1300 e.Kr. og at den tidligste datoen så langt fra Society Islands marae er rundt 1450 e.Kr., kanskje senere.
Ikke flere marae
Arkeologer har hevdet at den første bosetningen av Rapa Nui var rundt 1200 e.Kr., omtrent 100 år før den første daterte konstruksjonen av et ahu fundament . Hvordan så det rituelle rommet for de tidligste nybyggerne ut?
Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallin antyder, gjennom en nytolkning av deres utgraving av stedet Naunau East, Anakena, Rapa Nui, at tidlige rituelle rom "var spesielle steder som inkorporerte naturlige landskapstrekk og kulturelt formede trekk med rituelle konnotasjoner som varierte i form og funksjon» (Wallin og Martinsson-Wallin 2022:134).
"Basert på arkeologisk forskning er det sannsynlig at polynesiske tidlige rituelle rom inneholdt stendere, stolper, planker, bilder, branner, begravelser, fester, avfallsgroper og lagringselementer. Den tradisjonelle ahu/marae konstruksjonen bestående av steiner utviklet seg senere, men de tidlige funksjonene ble kontinuerlig innlemmet i marae-strukturene/-konseptene, da de ble monumentale i Sentral-Øst-Polynesia rundt 1400 e.Kr. (Wallin og Martinsson-Wallin 2022:134).
Forfatterne sammenligner funnene deres ved Naunau East, Anakena, Rapa Nui, med lignende funn i Norfolk av Atholl Andersson og utgravingen av en koralloppreist utenfor et avrundet hus ved Vaito'otia/Fa'ahia, Huahine, Society Islands, av Yosihiko H. Sinoto.
Denne hypotesen er faktisk interessant og kan til slutt ha bygget bro over gapet mellom de velkjente steinstrukturene kalt marae/ahu/heiau, og de foregående polynesiske rituelle konseptene på en veldig håndgripelig måte.
En berømt artikkel fra 1970 av Kenneth P. Emory, dekanen for marae studier i Polynesia, hvor han oppsummerer sine undersøkelser av opprinnelsen og utviklingen av polynesiske rituelle rom, fikk tittelen A Re-examination of East Polynesian Marae. Many Marae Later. Som en konklusjon på Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallins artikkel Anakena Revisited: New Perspectives on Old Problems at Anakena, Rapa Nui kan vi si: No more marae.
Sentrale publikasjoner av forskning utført av Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallin
Den nylige artikkelen om rituelle rom på Rapa Nui er et produkt av mange års forskning på polynesiske rituelle rom, inkludert feltarbeid på fire øygrupper, som startet på midten av 1980-tallet. Paul Wallin og Helene Martinsson-Wallin var, sammen med Sonia Haoa, sentrale etterforskere under utgravninger rundt Ahu Naunau ved Anakena, Rapa Nui, i 1986-88.
En studie av de seremonielle steinstrukturene til Rapa Nui var tema for Helene Martinsson-Wallin Ph.D. i 1994, og Paul Wallins Ph.D. avhandlingen var en lignende studie av marae-ruinene på Society Islands i 1993. I løpet av slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet foretok de arkeologiske utgravninger på Rapa Nui, på Christmas Island og på Huahine, før de utvidet vestover til kongeriket Vest-Samoa.
Noen av feltrapportene deres fra utgravninger på Påskeøya og på Huahine, Society Islands, finner du HER (ny lenke!), under overskriften The Kon-Tiki Museum Fieldwork and Archival Series.
Se nedenfor for en omtale av nøkkelpublikasjonene deres.