Heyerdahl-manuskript med ny kunnskap overlevert Kon-Tiki Museet
Et originalmanuskript av Thor Heyerdahl er gitt til Kon-Tiki Museet av Nyhetsbyrået NTB. Dette ble skrevet bare dager før Kon-Tiki-ekspedisjonens avgang i 1947.
Manuskriptet ble publisert i noen norske aviser i 1947 og handler om forberedelsene til den legendariske reisen og hvorfor Peru ble valgt som utgangspunkt. Kan det være slik at dette også var talen om dåp av balsaflåten?
Konservator for museet Reidar Solsvik mottok dokumentet av Prosjektleder Solveig Vikene i NTB i Oslo.
– Tidligere var det praksis å legge alle dokumenter om en offentlig person sammen med fotografiene av personen, forklarer prosjektleder Solveig Vikene i NTBs bildebyrå, som fant dokumentet for noen år siden.
Da hadde dokumentet ligget i fotoarkivet siden det ble tastet ned i Peru i 1947. Fredag 10.01.25 donerte hun de åtte arkene til Kon-Tiki Museet.
Artikkelen «Hvorfor vi bygger balsaflåte, og hvorfor vi starter fra Peru» er skrevet like før avseiling fra Peru den 28. april 1947. Flåten ved navn Kon-Tiki satte kursen for de polynesiske øyene. Den grunnstøtte ved atollen Raroia i Polynesia etter 101 døgn i åpen sjø.
Heyerdahl hadde dermed motbevist teoriene til dem som hevdet at en slik ferd var umulig, skriver Kon-Tiki Museet om den berømte eventyreren og forskeren.
Overvann eller ikke
I dokumentet kommer Heyerdahl blant annet inn på et mulig problem med overvann på flåten, noe som ble diskutert under byggingen:
«Selv om flåten ikke stikker mange tommer over sjøen, har erfaringen vist at den vil legge seg efter de fremherskende, langstrakte dønningene uten å ta overvann», skriver han.
– Jeg har aldri visst at han var klar over at det var sånn, sier kurator Reidar Solsvik ved Kon-Tiki Museet.
Heyerdahl ble tydeligvis ikke trodd på dette, for flåten ble konstruert med planker foran som en slags baug.
– Det eneste de førte til, var at de bremset farten, sier Solsvik.
Dokumentet er nå en del av Thor Heyerdahl UNESCO-listede arkiv ved museet.